Toen Facebook en Twitter voor het eerst op kwamen als social media platformen, was er in eerste instantie niet een belangrijke reden om ze als basis te gebruiken voor internet marketing, zoals advertenties en andere promotionele artikelen.

In 2014 zagen we echter het begin van een aantal grote veranderingen van internetmarketing op sociale media. Het was een verschuiving die veel content marketeers dwong om hun tactiek /specialisme te veranderen en aan te passen op internetmarketing.

Laten we eens kijken hoe de grote spelers zoals Facebook en Twitter als communicatieplatformen zullen verschuiven naar marketingplatformen en op die manier het speelveld worden van de ‘sales’ marketeers in 2015.

De veranderingen en trends die we hebben gezien op sociale media in de afgelopen jaren zijn met gemengde reacties door gebruikers ontvangen. De vraag is niet of we het eens zijn met de beslissingen, maar wat telt, is hoe we ons gaan aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.

Onderstaande trends moet je in gedachten houden in 2015!

1. Mobiel wordt steeds meer prioriteit

De ontwikkelingen in de technologie heeft ons een schat aan nieuwe apparaten en mobiel vriendelijke methoden opgeleverd om in contact te komen en te blijven met sociale media. Het is belangrijk om bij de ontwikkeling voor websites met zoveel schermformaten rekening te houden, zodat uw website goed zichtbaar blijft.

Deze focus wordt nu prioriteit nummer 1. Het mobiele gebruik steeg alleen al op Facebook met 15% in 2014 en het aantal ‘mobiel-only’ gebruikers steeg met 34%.

Wat vroeger een secundair middel was voor het gebruik van social media is nu de eerste keus geworden. Je ziet het om je heen… Iedereen heeft zijn of haar smartphone bij de hand en werkt op smartphone social media bij.

Een belangrijke reactie hier zou moeten zijn om je mobiele setup van een bijzaak naar prioriteit 1 te brengen.

2. Promoted Tweets of Uitgelichte berichten

Op sociale media wordt de concurrentie steeds heftiger en worden de organische berichten onder druk gezet. Zowel op Facebook en/of Twitter wordt er maar 10 tot 15% van de berichten organisch getoond. Om deze berichten extra aandacht te geven kan er betaald worden om de juiste doelgroep te bereiken. Deze betaalde optie zorgt voor extra aandacht voor berichten. Twitter heeft hiervoor het advertentie programma ‘Promoted tweets’ ontwikkeld. Omdat social media een plek is waar men gratis kan communiceren tussen gebruikers, hebben de platformen zelf de mogelijkheid om data aan te bieden aan adverteerders. In plaats dat er gratis gebruikt gemaakt wordt van het platform zal de social mediagebruiker het accepteren dat er af en toe een advertentie voorbij komt.

3. De opkomst van social commerce

Terwijl velen van ons waarschijnlijk nog denken dat het winkelen op Facebook of Twitter nog niet gaat gebeuren, begon het al eind 2014 vorm te krijgen.

Met zo veel potentiële klanten en mogelijke virale feedback is het gewoon logisch dat er aankopen gedaan worden op het social media platform zoals Twitter en Facebook.

Twitter was hier voorloper mee met de introductie van de ‘koop-knop’ in een tweet, zodat een consument kan winkelen. Facebook en Tumblr zijn ook aan het experimenten maar zijn nu nog in een testfase.

4. De opkomst van Vlogging

Video blogging of vlogging wordt steeds populairder. Met de opkomt van sites als YouTube is het mogelijk om publisher te zijn en op persoonlijk niveau meer dan een miljoen bezoekers per maand te entertainen. Gebruikers, reviews en echte menselijke zelf gecreëerde content zijn altijd een geweldige manier om een ​​product te promoten, zonder de noodzaak van een flitsende commerciële of marketingcampagne. Korte en bondige video’s worden vaker gedeeld op social media dan tekst of foto’s. Los dat video de voorkeur krijgt op de social mediakanalen. De vraag is niet of je een vlogging kanaal moet beginnen, maar wanneer ga je er mee gaat beginnen.

5. De Sociale Portemonnaie

Hoewel het nog niet is geïmplementeerd, wordt er nu een systeem gemaakt wat in staat zal zijn om geld over te maken naar vrienden en/of aankopen te betalen zonder het verlaten van het social mediakanaal. Dit zou een enorme verandering voor sociale media kunnen zijn als social mediakanalen veranderen in one-stop-oplossingen voor klanten. Het zou een waardevol middel kunnen zijn om klanten te binden aan merken.

6. Meer Gerichte Platforms met eigen Niche

Instagram -Niche Gericht

Het demografische bereik van Facebook en Twitter is enorm groot en gevarieerd.

Maar nieuwe platforms met een eigen niche zijn in opkomst. Als social mediastrateeg zie ik er steeds meer aan de horizon verschijnen. Allemaal gericht op specifieke niches. Al deze social media platforms met hun eigen niche zoals Instagram, Foodie, Fitocracy, Gezondheidsplatforms zoals Nike groeien met de dag. Deze sites hebben een specifieke doelgroep voor ogen en daarom zijn ze perfecte social communicatieplatforms gericht op specifieke niches van internetters. Let maar op! In 2015 komen er meerdere sociale netwerken gericht op specifieke hobby’s en interesses.

7. Een groeiende aandacht voor Internet Privacy

Lekken van informatie en gehackte accounts zijn altijd een probleem onder de online gebruikers geweest. Dit resulteerde in veelbelovende extra beveiliging en privacy-opties voor hun gebruikers. Eén van deze veelbelovende uitspraken van de social media platformen is om geen gebruikersgegevens te verkopen aan commerciële partijen.

Maar elke succesvolle hack resulteert in nog dringender verzoeken naar privacybescherming.

BEHEER VAN SOCIALE MEDIA IN 2015

Steeds meer bedrijven en instellingen realiseren zich dat ze met social media aan de slag moeten. Wellicht zie je door de bomen het ‘social media’ bos niet meer en kom je er toch achter om het in overweging te nemen om social media uit te besteden of hulp bij het inrichten van een social media advertentie campagne door een social media expert.

Kijkend naar de komende trends kan een taak van een (extern) sociaal marketeer in jouw bedrijf een extra voordeel opleveren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.